III. Sytuacja finansowa i gospodarcza Spółki
Działalność Spółki za 2019r. zamknęła się zyskiem brutto w kwocie 1.694.307,96 zł w tym:
Po odliczeniu obowiązkowych obciążeń podatkowych wyniku finansowego w wysokości 309.568,00 złotych, zysk netto wyniósł – 1.384.739,96 zł. W 2019 roku uzyskano przychody ogółem w kwocie 12.775.357,72 zł. Ich głównym źródłem była dostawa wody i odbiór ścieków w mieście Mrągowo na kwotę 9.121.045,46 zł, co stanowi 71,40 % całości przychodów.
W roku 2019, w porównaniu do roku 2018 ilość sprzedanej wody wzrosła o 0,84 %, w tym: – w mieście Mrągowo sprzedaż wody wzrosła o 0,81 % – w gminie Mrągowo sprzedaż wzrosła o 1,0 % Ilość odebranych ścieków uległa zwiększeniu o 0,40 % w tym: – z terenu miasta Mrągowo ilość odbieranych ścieków zwiększyła się o 0,30 % – z terenu gminy Mrągowo ilość odbieranych ścieków zwiększyła się o 3,68 %
Porównanie ilościowe sprzedaży wody i ścieków za rok 2019 do roku 2018 z podziałem na grupy odbiorców przedstawia tabela.
Przychody z działalności pozostałej, w zakresie eksploatacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na obszarze gminy Mrągowo wzrosły w stosunku do roku 2018 o 16,1 % i wyniosły 2.281.680,05 zł, co stanowi 17,86 % całości przychodów Spółki. Inne źródła przychodów to: – przychody z działalności pozostałej obejmującej roboty odpłatne – 520.423,45 zł ( 4,07 % całości przychodów) – przychody z elektrowni fotowoltaicznej – 233.901,47 zł ( 1,83 % całości przychodów), Na dzień 31.12.209 roku Spółka posiada nie zbyte świadectwa pochodzenia w ilości 263,598 MWh energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii o wartości 35.829,41 zł. Świadectwa zostały wycenione zgodnie z obowiązującą ceną rynkową na dzień wydania przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki świadectw pochodzenia. – przychody finansowe – 15.415,79 zł (0,12 % całości przychodów ) – pozostałe przychody operacyjne – 602.891,50 zł (4,72 % całości przychodów ) Pozostałe przychody operacyjne to m.in. wartość odpisów amortyzacyjnych (362.136,00 zł) od środków trwałych wytworzonych ze środków pozyskanych na modernizację oczyszczalni ścieków w Polskiej Wsi, budowę elektrowni fotowoltaicznej oraz na utworzenie stanowiska pracy z Państwowego Urzędu Pracy oraz modernizację i rozbudowę systemu kanalizacyjnego i wodociągowego Aglomeracji Mrągowo. Przychody finansowe stanowią otrzymane odsetki od środków pieniężnych ulokowanych na rachunkach bankowych – w kwocie 10.752,67 zł, oraz odsetki od należności nie zapłaconych w terminie – w kwocie 4.663,12 zł.
Ogółem koszty działalności Spółki w 2019 roku wyniosły 11.071.808,05 zł. Przeważająca część kosztów związana jest z działalnością podstawową Spółki, tj. dostawą wody i odbiorem ścieków. Ich wartość w roku 2019 wynosiła 8.035.218,40 zł co stanowi 72,57 % ogółu kosztów Spółki. Koszty działalności pozostałej, obejmującej miedzy innymi roboty odpłatne i działalność w zakresie eksploatacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na obszarze gminy Mrągowo wyniosły 3.036.589,65 zł i stanowiły 27,43 % całości kosztów.
W roku 2019 Spółka kontynuowała spłatę kredytów i pożyczek.
IV. Wskaźniki finansowe i efektywności działalności Spółki.
Wyniki działalności gospodarczej, sytuację majątkową i finansową Spółki za 2019 rok charakteryzują poniższe wskaźniki.
Wszystkie wskaźniki określające rentowność działalności Spółki w roku 2019 są wyższe w stosunku do roku 2018. Zarówno wzrost zyskowności sprzedaży o 3,32%, jak i zyskowności kapitałów o 3,70% potwierdzają dobrą kondycję finansową Spółki. Wyjaśnienia wymagają natomiast spadki wskaźników określających bieżącą płynność finansową. Wykazana w tabeli wartość wskaźnika płynności bieżącej (informujący nas, że na koniec 2019 r. aktywa obrotowe pokrywają bieżące zobowiązania w 58 %) nie w pełni odzwierciedla sytuację faktyczną. Wykazana wartość wskaźnika wynika z powstałych na koniec roku zobowiązań inwestycyjnych w wysokości 2.486.867,54 zł (faktura wystawiona w dniu 31.12.2019r. z terminem płatności na dzień 08.02.2020r.), na które Spółka w części posiadała pokrycie w ramach dofinansowania inwestycji „Modernizacja i rozbudowa urządzeń systemu kanalizacyjnego i wodociągowego Aglomeracji Mrągowo” z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Wymagana kwota spłaty w/w zobowiązania inwestycyjnego ze środków własnych wynosiła 303.276,53 zł. Uwzględniając tę wielkość, wskaźnik bieżącej płynności finansowej wyniósłby 1,18. Należy zaznaczyć, że na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego zobowiązania zostały w całości uregulowane. Wartości wskaźników ogólnego zadłużenia mieszczą się w granicach uznawanych za nie zagrażające stabilnej sytuacji finansowej Spółki. Na koniec roku 2019 zobowiązania stanowiły 20,65% całości aktywów (udział zobowiązań w finansowaniu majątku). Wskaźnik ten wzrósł w porównaniu do roku 2018 o 5,10 %. Natomiast o 17,31% ( do poziomu 93,62%) wzrosło pokrycie aktywów trwałych przez kapitał własny. Efektywność kosztów pracy w stosunku do roku 2018 nie uległa zmianie, natomiast wzrósł poziom efektywności gospodarowania z 182,60 tys. zł w roku 2018 do 212,64 tys. zł w roku 2019 – wzrost o 29,64 tys. zł. Oznacza to, że wzrost sprzedaży został zrealizowany przy takim samym zatrudnieniu w porównaniu do roku 2018. Dokonując ogólnej oceny efektywności działalności finansowej i gospodarczej na podstawie przedstawionych wskaźników Zarząd Spółki stwierdza, że nie istnieją zagrożenia dla dalszego prawidłowego funkcjonowania Spółki.
V. Działalność inwestycyjna i remontowa Spółki.
Ogólna wartość zrealizowanych w roku 2019 inwestycji wyniosła – 10.818.603,91 tys. zł. W tym: – nakłady poniesione na gospodarkę ściekową wyniosły – 6.797,0 tys. zł, – nakłady poniesione na gospodarkę wodociągową – 3.547,5 tys. zł, – nakłady poniesione na rozbudowę budynku socjalno-administracyjnego oraz przebudowę dróg wewnętrznych Stacji Uzdatniania Wody – 474,1 tys. zł.
Większość inwestycji zrealizowanych zostało w ramach projektu „Modernizacja i rozbudowa urządzeń systemu kanalizacyjnego i wodociągowego Aglomeracji Mrągowo” współfinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Aktualna wartość projektu wynikająca z Umowy o dofinansowanie podpisanej w 2018r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wynosi 18.449.625,26. Z tego w roku 2019 wykonano zakres robót o wartości 9.649,9 tys. zł, w tym wartość dofinansowania w roku 2019 wyniosła 6.658.288,41zł . W stosunku do roku 2018 wartość zrealizowanych inwestycji wzrosła o 7.746,8 tys. zł. (wzrost o 352 %) W roku 2019 zostało zakończonych i przekazanych do eksploatacji 12 zadań o łącznej wartości 8.846,6 tys. zł ( w tym 9 zadanie inwestycyjne rozpoczęte w latach poprzednich). Zakończone w roku 2019 inwestycje to: 1. W zakresie infrastruktury kanalizacyjnej: – przebudowa kanalizacji i przepompowni ul. Młynowa – 102,8 tys. zł – rozbudowa sieci kanalizacji ul. Moniuszki – 15,5 tys. zł – modernizacja przepompowni ul. Leśna Droga – 42,7 tys. zł – przebudowa kolektora sanitarnego ul. Mrongowiusza – 56,4 tys. zł – modernizacja przepompowni ul. Jaszczurcza Góra – 43,4 tys. zł – modernizacja przepompowni P3 – 89,4 tys. zł – przebudowa i wymiana urządzeń technologicznych przepompowni głównej – 4.774,4 tys. zł 2. W zakresie infrastruktury wodociągowej: – modernizacja stacji uzdatniania wody etap II – 3.113,5 tys. zł 3. Modernizacja i rozbudowa budynku administracyjno – socjalnego – 166,6 tys. zł 4. Budowa zjazdu i przebudowa dróg wewnętrznych stacji uzdatniania wody – 392,9 tys. zl 5. Środki transportu : – 49,0 tys. zl W ramach prac konserwacyjnych i remontowych na sieci i przyłączach wodociągowych i kanalizacyjnych: – wymieniono 180 wodomierzy, – wymieniono 10 hydrantów p. pożarowych, – wymieniono 12 nadbudów studni rewizyjnych na sieci kanalizacyjnej. Ponadto: – usunięto 49 awarii sieci wodociągowych, z czego 23 na sieci wodociągowej i 26 na przyłączach wodociągowych – usunięto 185 awarie na sieci kanalizacji sanitarnej. Żadna z wymienionych awarii nie spowodowała zanieczyszczenia środowiska naturalnego, a przerwy w dostawie wody i odbiorze ścieków nie były dłuższe niż 12 godzin.
VI. Zatrudnienie i fundusz wynagrodzeń
Na dzień 01 stycznia 2019r Spółka zatrudniała – 60 osób. Stan zatrudnienia na koniec roku 2019 wynosił – 60 osób. Zatrudnienie w wymiarze etatów w Spółce w latach 2018-2019 przedstawia tabela.
Średni staż pracy pracowników w Spółce wynosi 17 lat (na stanowiskach nierobotniczych 14 lat i na stanowiskach robotniczych 17 lat). Średni wiek załogi wynosi 49 lat. Z uwagi na specyfikę działalności Spółki największą grupę stanowili pracownicy z wykształceniem średnim i zasadniczym zawodowym (82 %). Przeciętne wynagrodzenie pracowników w roku 2019 wyniosło 5.231,30 zł, co daje wzrost o 15 % w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia w roku 2018r. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2019 roku został naliczony w wysokości 71,4 tys. zł. Dodatkowo, uchwałą Zgromadzenia Wspólników, fundusz został zasilony kwotą w wysokości 60,0 tys. zł pochodzącą z podziału zysku za rok 2018. Środki z tego funduszu zostały przeznaczone na: – wypoczynek pracowników i ich rodzin, – świąteczne bony towarowe, – sport i rekreacje. Podział środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dokonywany jest przez Komisję Socjalną wybraną przez pracowników Spółki na trzyletnią kadencję.
VII. Ochrona środowiska Jakość ścieków oczyszczonych odprowadzanych z Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Polskiej Wsi do odbiornika określona jest w decyzji pozwoleniu wodnoprawnym, wydanym przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego z dnia 22.12.2014 r. , znak.ROŚ.6341.2.23.2014 do 31.12.2024 r. Zgodnie z warunkami określonymi w decyzji , w 2019 roku wykonano 12 analiz ścieków surowych i oczyszczonych pobieranych w cyklu dobowym i w sposób proporcjonalny do przepływu. Analizy wykazały, że procent redukcji zanieczyszczeń w ściekach oczyszczonych odprowadzanych do odbiornika po oczyszczeniu w Miejskiej Oczyszczalni Ścieków wynosił odpowiednio:
Także w zakresie ilości odprowadzanych ścieków warunki decyzji były dotrzymane, bo dopuszczalna dobowa ilość ścieków odprowadzanych z oczyszczalni do gruntu określona jest na poziomie Qśr = 4.500 m3/d podczas gdy we wzmiankowanym okresie odprowadzono Qd = 4 056,26 m3/d. Z tytułu opłat za odprowadzania ścieków oczyszczonych do odbiornika (grunt) oraz poboru wody głębinowej, Spółka odprowadziła do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie kwotę w łącznej wysokości – 161.682,00 zł.
VIII. Kontrola jakości wody
W roku 2019 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Mrągowie regularnie kontrolował jakość wody dostarczanej mieszkańcom miejską siecią wodociągową. W roku 2019 pobrano i zbadano 27 prób wody pod względem bakteriologicznym i 27 próby pod względem fizykochemicznym. W żadnej z badanych prób nie stwierdzono przekroczeń dopuszczalnych wartości badanych parametrów.
IX. Zdarzenia mające wpływ na działalność gospodarczą Spółki.
1. Awarie. W roku 2019 nie wystąpiły awarie oraz inne zdarzenia mające znaczący wpływ na funkcjonowanie Spółki oraz jej otoczenie.
2. Kontrole. Spółka była kontrolowana przez Państwową Stację Sanitarno–Epidemiologiczną, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, Urząd Skarbowy w Kętrzynie, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Stałą kontrolę nad działalnością Spółki sprawowała Rada Nadzorcza Spółki. 3. Inne. Obecnie w mieście Mrągowo obowiązuje taryfa zatwierdzona decyzją Państwowego Gospodarstwa Wody Polskie nr. BI.RET.070.687.2018, (na podstawie art.24c ust 1 i 2 w związku z art. 24b ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz.328 ze zm.). Czas obowiązywania taryfy wynosi 3 lata tj. od 11.06.2018r. do 11.06.2021r. Zatwierdzona wysokość cen i stawek opłat za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki w poszczególnych okresach wynosi:
– okres od 14.06.2018r. do 13.06.2019r.
– okres od 14.06.2019r. do 13.06.2020r.
– okres od 14.06.2020r. do 13.06.2021r.
W roku 2019 Spółka dokonała odbioru 11 przyłączy wodociągowych, i 9 przyłączy kanalizacji sanitarnej w mieście Mrągowo. Wydanych zostało 31 warunki techniczne na podłączenie obiektów budowlanych do sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej w mieście Mrągowo. W roku 2019 nie wystąpiły w Spółce zdarzenia trudne do przewidzenia i niezwiązane z ogólnym ryzykiem gospodarowania. Nie wystąpiły umowy dotyczące przyszłych dostaw i świadczeń, które niosłyby za sobą ryzyko strat, nie udzielono też żadnych poręczeń i gwarancji. Nie stwierdzono zjawisk i zdarzeń wskazujących na naruszenie prawa. Spółka może kontynuować swoją działalność w latach następnych, posiada zbyt na wykonywane usługi, posiada płynność finansową i sprawne zaplecze techniczne.
Mrągowo, dnia 12.03.2020 rok
Dyrektor Zarządu Spółki
mgr inż. Andrzej Wołosz |
Ostatnio zaktualizoany: 27 maja 2021 przez Jarosław Grabowski